Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Stapzoeks : ideeënboek voor het werken met kleuters
Authors: --- --- ---
ISBN: 9065652701 Year: 1995 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bevat o.a.:Het uitwerken van een belangstellingscentrum 115Werken met ideeënlijsten 121In het boek worden enkele belangstellingscentra concreet uitgewerkt:De klas 123 | Een dagkalender (124); aanwezigheidsborden met kentekens (127)Deuren 137 | Werken met transparanten (142)De straat 157 | Dubbeldam 170Geluiden 175 | Een luisterhoek (181); Muziekinstrumenten maken (188)De dokter 193 | Dia's maken met materialen (197) Papier 209Sinterklaas 223 | Vraag het aan de Sint (225); Een stokpaard voor de Sint (229)Stenen 245Sneeuw 257Pasen 269Afdrukken 285Wonen 297 | Dia's tekenen (303); Schimmenspel (304) Hup, Karel, hup 315 | Opdrachtdozen (317); Dia's maken van prenten (325) ? Materialen rond lezen en schrijven (331); Materialen rond tellen en rekenen (336)Werklijst rond het belangstellingscentrum "touwen ' 338


Book
Het Muziekboek voor kinderen
Authors: --- ---
ISBN: 9021320770 Year: 1992 Publisher: De Bilt Cantecleer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

06


Book
Sint expressie
Authors: --- ---
ISBN: 905932059X 9059320441 Year: 2002 Publisher: Waasmunster Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Rond het Sinterklaasfeest worden heel wat muzische activiteiten ontwikkeld. Dit boek bevat een hele serie ideeën voor muzische vorming : beeld, muziek, drama, beweging en media rond het thema Sinterklaas. Heel praktisch bruikbare tips en ideeën voor elke leerkracht van de basisschool. Er wordt vooral gefocust op de muzische samenhang, verpakt in een modern kleedje. Maar ook wereldoriëntatie, Nederlands en wiskunde kunnen vlot worden geïntegreerd. Als extra lekkers schenkt de sint nog wat pakjes sintgeschiedenis en -weetjes.


Book
Leren van horen zeggen : draaiboek voor een vakoverschrijdend project mondelinge geschiedenis in het secundair onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789045541372 Year: 2012 Publisher: Berchem De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren van horen zeggen biedt als draaiboek een praktische handleiding voor een project rond mondelinge geschiedenis in het secundair onderwijs. Met uitgewerkte voorbeelden en handige lesfiches die direct kunnen gebruikt worden bij de concrete uitwerking. In het draaiboek werden 10 good-practices opgenomen : voorbeelden van een concrete uitwerking die ook aandacht heeft voor een grondige evaluatie. De voorbeelden houden rekening met de verschillende onderwijsniveaus, de mogelijkheid om vakoverschrijdend te werken en zijn uitgewerkt in verschillende vormen.


Book
Speelkriebels voor kleuters : een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen
Authors: ---
ISBN: 9789033431043 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Speelkriebels voor kleuters is een praktisch bewegingsspelenboek. Het bevat 222 bewegingsspelen voor 2,5- tot 6-jarigen. De spelen werden in de praktijk getoetst en bijgestuurd op basis van de speelreacties van kleuters. Bij elk spel wordt vermeld vanaf welke leeftijd de kleuters het spel aankunnen.


Book
Erfgoed in de klas : een handboek voor leerkrachten
Author:
ISBN: 9044118013 9789044118018 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek bevat algemene beschouwingen over erfgoed in Europa en spitst zich toe op de manier waarop leerkrachten dit erfgoed in hun lessen kunnen integreren, zowel in het basis- als in het secundair/voortgezet onderwijs. De teksten zijn geschreven met het oog op de praktijk. Het boek besluit met een reeks van 34 inspirerende praktijkvoorbeelden uit vijf Europese landen en een selectieve bibliografie over het onderwerp.Uit de inhoud: Een klasreis naar vroeger, met de blik op de toekomst - Erfgoededucatie, Europa en identiteit - Leren met en van erfgoed - Erfgoedprojecten in alle maten - Voorbeelden uit de praktijk


Book
Tien op tien en een kus van de juffrouw : de lagere school in Vlaanderen, vroeger en nu
Authors: ---
ISBN: 9002219733 9789002219733 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen heeft als kind op de schoolbanken gezeten en koestert daar voornamelijk mooie herinneringen aan. Tien op tien en een kus van de juffrouw geeft onze eigen herinneringen een plaats in de omvangrijke geschiedenis van het lager onderwijs in Vlaanderen. Deze geschiedenis begint al bij Karel de Grote, en zelfs lang daarvoor. Door de eeuwen heen is het dagelijkse reilen en zeilen op school drastisch veranderd. Maar de hoofrolspelers zijn altijd de onderwijzer, de kinderen en hun klas gebleven. Dit rijkelijk geïllustreerde naslagwerk bevat een schat aan historische feiten, leuke weetjes en pittige anekdotes over de lagere school in Vlaanderen en biedt tevens een antwoord op vele intrigerende vragen. (Bron: covertekst)


Book
Filosoferen met Doornroosje
Authors: ---
ISBN: 9789033466120 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. (Bron: covertekst) Filosofie geraakt meer en meer ingeburgerd in het onderwijs. Ook de uren vrije ruimte in het secundair onderwijs krijgen hier en daar een filosofische invulling. Jongeren stellen zich allerlei vragen en grijpen graag de kans om daar met leeftijdgenoten over te praten. Het is goed als de school deze kansen kan bieden. Daarom is er nood aan goed materiaal om mee te werken. In dit boek vind je 30 uitgewerkte filosofielessen. Iedere les vertrekt vanuit een citaat uit het prachtige boek van Toon Tellegen Brieven aan Doornroosje. In de brieven van P aan Doornroosje komen allerlei levensbeschouwelijke thema's aan bod. Onderweg naar Doornroosje stelt P zich, net als elke jongere en net als elke zoekende mens, heel wat vragen over het leven en de dood, over willen en kunnen, over het mogelijke en het onwakkermaakbare. Het citaat roept onmiddellijk een aantal filosofische vragen op waarmee je in de klas aan het werk kan. De leraar vindt bij ieder thema basisinformatie over hoe grote denkers hierover nagedacht hebben. Elk thema wordt afgesloten met een aantal creatieve verwerkingsopdrachten waar je als leraar een keuze uit kan maken, afhankelijk van de leeftijd en de interesse van jouw klasgroep.De lessen kunnen gebruikt worden voor een zeer ruime doelgroep. Zowel kinderen uit het 5de en 6de leerjaar, als jonge adolescenten uit de 3de graad van het secundair onderwijs zijn bezig met dezelfde vragen. De antwoorden die zij formuleren, de manier waarop zij hierover nadenken, zal natuurlijk sterk bepaald worden door hun leeftijd en levenservaring. Als leraar bepaal je dan ook zelf hoe ver je een bepaald thema uitwerkt, welke opdrachten jouw groep aankan.


Book
Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033489389 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by